Hogy gondtalan és vidám legyen a nyár

220

Javában tart a szünidő, süt a nap és várakozással teli a család. Terveket szövögetünk: hogyan is töltsük el a szabadságunkat, mi mindenre futja a nyári hónapokból: vízpart, nagyszülők, családi közös nyaralás, kiskert, felújítás…
Ahhoz, hogy valóban örömteli napokat éljünk meg, érdemes felidéznünk néhány alapvető szabályt, melyek betartásával élményeinket nem árnyékolja be kellemetlenség, betegség.
Gyermekeink egészségének megőrzése mindannyiunk alapvető célja.
Az általános iskolás gyermekek már önállóan vagy baráti társaságban szeretik tölteni az időt. Nagyszerű lehetőség a nyárban, hogy számos sportolási alkalom adódik: kerékpározás, úszás, labdajátékok, görkorcsolya… Nem kellő odafigyeléssel azonban nő a gyermekbalesetek veszélye is. Lehetőleg ne egyedül sportoljanak a gyermekek, hogy legyen segítség, ha mégis baleset történne.
Csak olyan gyermeket engedjünk mély vízbe, aki biztonságosan tud úszni. Sekély vízbe ne ugráljunk, mert csont, izom, ínsérülést szenvedhetünk. Főképpen tilos a fejesugrás, mert nyaki gerincsérülés következhet be, mely bénulással járhat. Tanítsuk meg gyermekeinknek azt, hogy az önállóság egyben felelős magatartással is együtt jár.
Forró nyári napokon enyhülést ad a strand vize. Kizárólag kijelölt természetes fürdőhelyen használjuk a tó vagy folyó vizét fürdésre, illetve az úszómedencék ellenőrzött minőségű vizét.
Kerüljük a tűző napot. 11-15 óra között húzódjunk árnyékba, mert ellenkező esetben napégést, napszúrást, hőgutát szenvedhetünk el. Az érzékeny bőrűek akár 10 perc alatt is leéghetnek. Használjunk fényvédő krémet, bőrtípustól függően válasszunk faktorszámot. A gyermekek részére külön készítmények kaphatók. Ne felejtkezzünk el a könnyű kalapról sem, hiszen ez véd a napszúrástól. Ezek a tanácsok érvényesek városnéző körutakon is. Viseljünk világos, lenge öltözéket, melyek természetes anyagokból készültek. Ne felejtkezzünk el a jó minőségű, UV védelemmel ellátott napszemüvegről sem.
A folyadékszükséglet általában 3 liter naponta, amely nyáron a másfélszeresére, duplájára is növekedhet. Kiszáradás szempontjából veszélyeztetettek a gyermekek és az idősek. Sokszor kínáljuk a folyadékot, ne várjuk meg a szomjúság érzetet.
Soha ne hagyjunk gyermeket az autóban. Rövid idő alatt, 50-60 C-ra hevülhet benne a levegő és végzetes tragédia következhet be.
Sok kellemetlenséget okozhatnak a rovar,-szúnyog,-darázs,-pókcsípések. Amennyiben riasztószereket használunk, csökkenthetjük a szúrás veszélyét. Ha mégis bekövetkezik, használjunk viszketést enyhítő kenőcsöt, jegeljük.
Allergiás reakció esetén haladéktalanul forduljunk orvoshoz.
Kerti munka, játék vagy kirándulás során kullancs-csípést is szenvedhetünk. Több faja él hazánk területén is, némelyek ezek közül hordozzák az agyvelőgyulladás vírusát és a Lyme kórt okozó baktériumot. Előbbi védőoltással megelőzhető. Aki sokat tartózkodik a szabadban, kirándul, táborozik, érdemes oltakoznia. Kirándulást követően kullancsvizitet kell tartani, és amennyiben találunk kullancsot, azt szakszerűen el kell távolítani.

Egészségben eltöltött, pihentető nyarat kívánok Mindenkinek.

Dr Müller Cecília