Nem mindenki az, akinek kiadja magát!

294

NEM MINDENKI AZ, AKINEK KIADJA MAGÁT!

Az áldozattá válás elkerülése érdekében fogadják meg a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság alábbi tanácsait:

A csalók folyamatosan keresik a módját annak, hogy pénzt kereshessenek áldozataik megkárosításával.

Előfordul, hogy bank vagy pénzintézet alkalmazottjaként mutatkoznak be telefonon.

Ebben az esetben a telefonhívás a banki ügyfélszolgálati hívószámhoz nagyon hasonló számról érkezik. Az elkövető illedelmesen bemutatkozik, majd valódi banki ügyintézőnek kiadva magát áldozata bizalmába férkőzve arról tájékoztatja a sértettet, hogy „gyanús” pénzügyi műveletek történtek annak bankszámláján. A csaló a beszélgetés során egy olyan alkalmazás telepítésére kéri áldozatát, melynek letöltésével és az SMS-ben kapott azonosító megadásával az elkövető teljes egészében hozzáfér a sértett mobiltelefonjához. A hívás során a csaló azt kéri, hogy áldo-zata lépjen be az internetbankjába, ezzel lehetővé válik számára, hogy hozzáférhető legyen ré-szére áldozata teljes banki profilja.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a bankok nem kérnek ügyfeleiktől sem telefonon, sem e-mail útján bizalmas banki azonosító adatokat és jelszavakat!

Ne adják meg ismeretleneknek se banki, se személyes adataikat!

Mit tegyünk, hogy elkerüljük az áldozattá válást?

  • Kezeljük óvatosan a kéretlen telefonhívásokat!
  • Jegyezzük fel a hívó telefonszámát, és mondjuk meg neki, hogy visszahívjuk!
  • Annak az ellenőrzésére, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, keressük meg a szervezet telefonszámát (a weboldalukon vagy online kereséssel), és keressük meg őket közvetlenül!
  • Az ellenőrzéshez ne használjuk a hívó által megadott telefonszámot! (a szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták).
  • A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat rólunk vagy a vállalatunkról (például a közösségimédia-profilok felhasználásával). Nem bízhatunk meg a hívóban csak azért, mert ismeri ezeket az adatokat.
  • Soha ne adjuk meg a betéti vagy hitelkártyánk PIN-kódját, vagy az online banki jelszavakat!

Amennyiben hasonló hívást kap, illetve ha efféle hívás során adatait átadta, haladéktalanul jelezze az esetet az érintett pénzintézetnek, ha kára keletkezett, tegyen bejelentést a 112-es hívószámon, vagy személyesen a rendőrségen!